Konec živnostenského listu: Co se mění pro podnikatele?
Konec živnostenských listů
Od 1. července 2023 došlo k významné změně pro všechny živnostníky v České republice. Živnostenské listy byly zrušeny a s nimi i povinnost jejich vracení. To znamená, že již není nutné fyzicky odevzdávat živnostenský list na úřadě.
Tato změna je součástí digitalizace a zjednodušení administrativy pro podnikatele. I přesto, že živnostenské listy již neexistují, je důležité si uvědomit, že živnostenské oprávnění zůstává v platnosti. Podnikatelé tak mohou nadále vykonávat svou činnost bez omezení.
Pro zrušení samotného živnostenského oprávnění je nutné podat žádost na živnostenském úřadě.
Co se změnilo?
Od 1. července 2020 došlo k významné změně v oblasti podnikání v České republice. Živnostenský list byl zrušen a s ním i povinnost jeho prokazování. To znamená, že podnikatelé již nemusí nosit u sebe fyzický doklad a předkládat ho úřadům či obchodním partnerům. Namísto toho se prokazuje oprávnění k podnikání výpisem z živnostenského rejstříku, který je dostupný online.
Důležité je zdůraznit, že zrušení živnostenského listu neznamená zrušení živnosti jako takové. Podnikatelé nadále podnikají na základě živnostenského oprávnění, které jim bylo uděleno. Změna se týká pouze formy prokazování tohoto oprávnění.
Živnost v roce 2023
Od 1. ledna 2023 již živnostenský úřad nevydává živnostenské listy. Tyto dokumenty ztratily svou platnost a nahradilo je živnostenské oprávnění, které je vedeno pouze elektronicky. Pro podnikatele to znamená zjednodušení administrativy, jelikož již není nutné dokládat papírovou verzi listu. Informace o živnostenském oprávnění si každý může ověřit online v živnostenském rejstříku. Ukončení platnosti živnostenského oprávnění je možné provést pouze elektronicky, a to prostřednictvím datové schránky nebo s elektronickým podpisem.
Jak na zrušení živnosti?
Ukončení podnikání s sebou nese nutnost vyřešit i formální stránku věci, a to zrušení živnosti. Už se vám nechce dále podnikat? Nebo jste se rozhodli pro jinou formu podnikání? Ať už je důvod jakýkoli, zrušení živnosti není nic složitého. V první řadě je nutné rozlišovat mezi zrušením živnostenského listu a ukončením platnosti živnostenského oprávnění. Pokud chcete pouze vrátit živnostenský list, ale ponechat si možnost podnikání v daném oboru otevřenou, stačí podat ohlášení o pozastavení provozování živnosti. V tomto případě si živnostenské oprávnění ponecháváte a můžete se k podnikání kdykoli vrátit. Pokud se naopak rozhodnete pro definitivní konec podnikání v daném oboru, je nutné podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění. Žádost se podává na živnostenském úřadě, a to buď osobně, nebo prostřednictvím datové schránky. K žádosti je nutné doložit doklad o zaplacení správního poplatku. Po podání žádosti vám živnostenský úřad vydá rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění.
Zrušení živnostenského listu, toť hořkosladká tečka za kapitolou vlastního snažení.
Bořivoj Král
Ohlášení živnosti online
V dnešní době digitálních technologií je možné mnoho úředních záležitostí vyřídit z pohodlí domova, a to včetně ohlášení živnosti. Online platforma pro elektronickou komunikaci s úřady umožňuje nejen založení živnosti, ale také její zrušení. Pokud se rozhodnete pro ukončení podnikání, je nezbytné zrušit živnostenský list a ukončit platnost živnostenského oprávnění. Tento krok je důležitý pro to, abyste se vyhnuli případným komplikacím, například s placením povinných odvodů.
Prostřednictvím online formuláře na portálu veřejné správy můžete podat žádost o zrušení živnosti. V žádosti uvedete své identifikační údaje, číslo živnostenského listu a datum, od kterého si přejete živnost zrušit. Po podání žádosti vám bude doručeno potvrzení o jejím přijetí. Následně vám živnostenský úřad zašle rozhodnutí o zrušení živnosti.
Potřebné dokumenty
Pro zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění budete potřebovat několik dokumentů. V první řadě je to žádost o zrušení živnostenského oprávnění. Tuto žádost není nutné podávat na žádném speciálním formuláři, stačí ji sepsat volnou formou. V žádosti uveďte vaše identifikační údaje, o jaký druh živnosti se jedná a od kdy žádáte o zrušení. Dále budete potřebovat váš platný doklad totožnosti. Pokud se jedná o občana České republiky, postačí vám občanský průkaz. Cizinci předloží svůj cestovní pas a povolení k pobytu, pokud se na ně vztahuje povinnost jej mít. V případě, že zrušení živnosti neprovádíte osobně, ale prostřednictvím zástupce, je nutné doložit i jeho plnou moc s úředně ověřeným podpisem. Živnostenské oprávnění pak zaniká dnem, který uvedete v žádosti, nejdříve však dnem, kdy je žádost s všemi náležitostmi doručena živnostenskému úřadu.
Poplatky za zrušení
Při rušení živnostenského oprávnění se poplatky neplatí. Je však důležité vědět, že existují dva různé procesy: zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění. Zrušení živnostenského listu se týká situace, kdy podnikatel chce ukončit pouze jeden konkrétní obor podnikání, ale chce si ponechat možnost podnikat v jiných oborech. V tomto případě se podává žádost o zrušení živnostenského listu na živnostenském úřadě a poplatek se neplatí. Ukončení platnosti živnostenského oprávnění se týká situace, kdy podnikatel ukončuje veškerou svou podnikatelskou činnost a již nechce podnikat v žádném oboru. V takovém případě se podává oznámení o ukončení podnikání na živnostenském úřadě a ani v tomto případě se poplatek neplatí. Je důležité si uvědomit, že i po ukončení podnikání je podnikatel povinen splnit veškeré své závazky vůči státu, jako je například podání daňového přiznání.
Důležité termíny
Při rušení živnostenského oprávnění je důležité znát několik termínů. Živnostenský list už od roku 2014 neexistuje a byl nahrazen výpisem z živnostenského rejstříku. Pokud chcete ukončit svou podnikatelskou činnost, musíte podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění na živnostenský úřad. Tato žádost musí být podána písemně a musí obsahovat všechny náležitosti stanovené zákonem. Po podání žádosti živnostenský úřad rozhodne o zrušení živnostenského oprávnění. Od data, kdy rozhodnutí o zrušení nabyde právní moci, vaše podnikání zaniká.
Nejčastější dotazy
Kdy musím ohlásit zrušení živnostenského listu? Živnostenský list se již nevydává, proto ho není potřeba ani rušit. Pokud ukončujete podnikání, je nutné ohlásit ukončení platnosti živnostenského oprávnění na živnostenském úřadě.
Jaký je rozdíl mezi zrušením živnostenského listu a ukončením platnosti živnostenského oprávnění? Od 1. ledna 2008 se živnostenské listy nevydávají. Pokud jste podnikání zahájili před tímto datem a máte živnostenský list, je nutné ohlásit ukončení platnosti živnostenského oprávnění. Ukončení platnosti živnostenského oprávnění znamená, že již nemůžete na základě tohoto oprávnění podnikat.
Co se stane, když neohlásím ukončení platnosti živnostenského oprávnění? V případě, že neohlásíte ukončení platnosti živnostenského oprávnění, může vám být i nadále ukládána povinnost platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, a to i v případě, že již nepodnikáte.
Tipy pro podnikatele
Před definitivním zrušením živnostenského listu si podnikatelé musí splnit několik povinností. Nejdůležitější je podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění na živnostenském úřadě. Žádost musí obsahovat informace o podnikateli, identifikační údaje živnosti a datum, od kterého má být živnost zrušena. Po zrušení živnosti je nutné odhlásit se z registrace plátců daní a odvést všechny daně a poplatky. Důležité je i informovat o zrušení živnosti všechny smluvní partnery a klienty. Zrušení živnostenského listu neznamená automatické ukončení všech smluvních vztahů. Podnikatelé by měli zvážit i archivaci dokladů souvisejících s podnikáním.
Vlastnost | Zrušení živnostenského listu | Ukončení platnosti živnostenského oprávnění |
---|---|---|
Důvod změny | Ztráta, poškození, odcizení živnostenského listu | Ukončení podnikání, úmrtí podnikatele, zánik firmy |
Nutnost ohlášení na živnostenském úřadě | Ano | Ano |
Živnostenský úřad - kontakty
Pro zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění je nezbytné obrátit se na příslušný živnostenský úřad. Ten je možné kontaktovat osobně, telefonicky nebo písemně. Adresy, telefonní čísla a úřední hodiny jednotlivých živnostenských úřadů se liší dle místa vašeho podnikání. Informace o konkrétním úřadě naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Při rušení živnosti je nutné předložit vyplněnou a podepsanou žádost o zrušení živnostenského oprávnění. Formulář žádosti je k dispozici na webových stránkách živnostenského úřadu nebo přímo na úřadě. Dále je nutné doložit doklad totožnosti. V některých případech může živnostenský úřad požadovat i další dokumenty, například potvrzení o bezdlužnosti.
Živnostenský úřad vaši žádost posoudí a v případě, že jsou splněny všechny podmínky, vydá rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění. Živnost zaniká dnem uvedeným v tomto rozhodnutí. Je důležité si uvědomit, že i po zrušení živnosti je podnikatel povinen splnit veškeré své závazky, které mu z podnikání plynou.
Užitečné odkazy
Pro více informací o zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění se můžete obrátit na následující instituce: Živnostenský úřad - zde získáte veškeré informace o podmínkách zrušení živnosti a potřebných dokumentech. Kontaktovat je můžete osobně, telefonicky nebo prostřednictvím online formuláře. Finanční úřad - po zrušení živnosti je nutné podat daňové přiznání a ukončit daňovou evidenci. Informace o postupu a termínech získáte na webových stránkách Finanční správy nebo na telefonické lince. Česká správa sociálního zabezpečení - pokud jste byli účastníky systému sociálního zabezpečení jako osoby samostatně výdělečně činné, je nutné po ukončení živnosti tuto skutečnost nahlásit. Zdravotní pojišťovna - ukončení živnosti je nutné oznámit i vaší zdravotní pojišťovně.
Publikováno: 04. 11. 2024
Kategorie: podnikání