Založte si živnost snadno a rychle: Průvodce krok za krokem

Jak Si Založit Živnost

Výběr vhodné živnosti

Před samotným zahájením podnikání je nezbytné správně vybrat obor činnosti, tedy živnost, kterou chcete provozovat. V České republice rozlišujeme dva základní typy: živnosti ohlašovací a koncesované. Pro většinu začínajících podnikatelů je vhodnější varianta ohlašovací živnosti, která je administrativně méně náročná. U ohlašovacích živností dále rozlišujeme tři kategorie: volné, vázané a řemeslné. Volné živnosti nevyžadují žádné zvláštní vzdělání ani praxi, u vázaných a řemeslných živností je nutné doložit příslušnou kvalifikaci. Při výběru vhodné živnosti byste měli zvážit své znalosti, dovednosti a zkušenosti. Zamyslete se nad tím, co vás baví a v čem se cítíte být dobří. Důležité je také zohlednit situaci na trhu a poptávku po vašich službách či produktech.

Ověření názvu živnosti

Před samotným zahájením podnikání je nezbytné ověřit si dostupnost vámi zvoleného obchodního názvu. Ten nesmí být zaměnitelný s již existujícími názvy firem či živností. Ověření provedete v Živnostenském rejstříku, který je volně přístupný online. Do vyhledávacího pole zadejte vámi zvolený název a systém vám zobrazí shody. Pokud zjistíte, že je vámi zvolený název již obsazen, budete muset zvolit jiný. Doporučujeme zvolit název originální a snadno zapamatovatelný, který vystihuje vaši podnikatelskou činnost. Ověření názvu je bezplatné a zabere vám jen pár minut, předejdete tak ale případným komplikacím v budoucnu.

Cesta k vlastnímu podnikání začíná prvním krokem. Nebojte se ho udělat, i když se zdá složitý. S trochou trpělivosti a správnými informacemi zvládnete založit živnost hravě.

Radomír Novotný

Žádost o vydání živnostenského oprávnění

Žádost o vydání živnostenského oprávnění je klíčovým krokem k tomu, abyste se mohli pustit do vlastního podnikání. Bez ní vás k podnikání nikdo nepustí. Živnostenský úřad je vaší první zastávkou. Existují dva typy živností: živnosti ohlašovací a živnosti koncesované. U ohlašovacích živností stačí splnit všeobecné a případně i zvláštní podmínky provozování a živnost ohlásit. U koncesovaných živností je potřeba získat od úřadu povolení – koncesi. K žádosti o vydání živnostenského oprávnění budete potřebovat několik dokumentů. Mezi ty základní patří: vyplněný formulář žádosti, doklad totožnosti, doklad o zaplacení správního poplatku a další dokumenty, které se liší v závislosti na typu živnosti, o kterou žádáte. Důkladně si zkontrolujte všechny údaje, které do žádosti vyplňujete. Chyby a nepřesnosti by mohly vést k prodlení v procesu vyřizování. Po podání žádosti živnostenský úřad posoudí vaši žádost a v případě, že splňujete všechny podmínky, vám vydá živnostenské oprávnění.

Poplatky za živnostenské oprávnění

Při zakládání živnosti je potřeba počítat s některými poplatky. Za ohlášení živnosti zaplatíte 1 000 Kč, a to buď hotově na úřadě, nebo převodem na účet. Pokud budete chtít podnikat v regulované činnosti, budete muset k žádosti o koncesi doložit také doklad o zaplacení správního poplatku. Jeho výše se liší v závislosti na typu regulované činnosti a pohybuje se v řádu stovek až tisíců korun. Důležité je zmínit, že pokud budete žádost o živnostenské oprávnění podávat elektronicky a platbu provedete online, poplatek platit nebudete. Počítejte ale s tím, že budete potřebovat datovou schránku nebo elektronický podpis. Nezapomeňte, že kromě poplatků za živnostenské oprávnění vás čekají i další výdaje, jako jsou například zápis do obchodního rejstříku, pojištění odpovědnosti nebo náklady na vedení účetnictví.

Registrace k dani z příjmů

Nedílnou součástí startu podnikání je i splnění daňové povinnosti. V České republice se na registraci k dani z příjmů vztahuje několik pravidel, které je nutné dodržet. Pokud se chystáte na dráhu OSVČ, registraci k dani z příjmů musíte provést do 30 dnů ode dne, kdy jste zahájili svou podnikatelskou činnost. Tuto registraci provedete na příslušném finančním úřadě podle vašeho trvalého bydliště. K registraci budete potřebovat vyplnit formulář "Přihláška k registraci k dani z příjmů fyzických osob", který je dostupný online na webových stránkách Finanční správy nebo přímo na podatelně vašeho finančního úřadu.

Při vyplňování formuláře budete muset uvést informace o sobě, o svém podnikání a o předpokládaných příjmech a výdajích. Na základě těchto informací vám finanční úřad přidělí daňové identifikační číslo (DIČ). Nezapomeňte, že registrace k dani z příjmů je klíčovým krokem pro legální podnikání.

Registrace k DPH (pokud je potřeba)

Ne každý živnostník se musí registrovat k DPH. Závisí to na výši vašich příjmů a typu podnikání. Pokud vaše příjmy za posledních 12 měsíců přesáhly 1 milion korun, máte povinnost se k DPH zaregistrovat. Můžete se ale stát plátcem DPH i dobrovolně. To má své výhody i nevýhody. Mezi výhody patří možnost odečtu DPH z nákladů a lepší image u některých obchodních partnerů. Nevýhodou je pak složitější administrativa a nutnost vést evidenci pro DPH. Pokud si nejste jistí, zda se registrovat k DPH, doporučujeme vám konzultaci s daňovým poradcem. Ten vám pomůže zhodnotit vaši situaci a vybrat nejvýhodnější řešení.

Registrace u zdravotní pojišťovny

Po úspěšném zaregistrování vaší živnosti na živnostenském úřadě a finančním úřadě vás čeká ještě jeden důležitý krok: registrace u zdravotní pojišťovny. Jako OSVČ máte povinnost platit si zdravotní pojištění sami. Nezapomeňte, že na registraci máte lhůtu 8 dnů od zahájení vaší podnikatelské činnosti. Zvolit si můžete ze sedmi zdravotních pojišťoven působících v České republice. Při výběru zvažte nabízené benefity a programy prevence. Registraci provedete jednoduše vyplněním formuláře, který je k dispozici na webových stránkách pojišťoven nebo na jejich pobočkách. K registraci budete potřebovat doklad totožnosti a doklad o zahájení podnikání. Po registraci vám bude přiděleno vaše identifikační číslo pojištěnce a variabilní symbol, pod kterým budete platit zálohy na zdravotní pojištění.

Registrace u správy sociálního zabezpečení

Jednou z nejdůležitějších věcí, které musíte udělat po založení živnosti, je registrace u správy sociálního zabezpečení (OSSZ). Tuto registraci je nutné provést do 8 dnů od zahájení vaší podnikatelské činnosti. Registraci provedete na příslušné OSSZ podle vašeho trvalého bydliště. Na místě budete potřebovat vyplnit žádost o registraci, ke které přiložíte kopii vašeho živnostenského listu a občanského průkazu. Na základě vaší registrace vám bude přiděleno identifikační číslo osoby (IČO) a budete zařazeni do systému sociálního zabezpečení. Po registraci vám vzniká povinnost platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Výše záloh se odvíjí od výše vašeho zisku, minimální zálohy jsou však stanoveny zákonem. Termín pro zaplacení záloh je vždy do konce měsíce následujícího po měsíci, za který se zálohy platí. Nedodržení termínů pro registraci a platby záloh může mít za následek sankce ze strany OSSZ. Pro více informací o registraci u správy sociálního zabezpečení a platbách záloh navštivte webové stránky OSSZ nebo kontaktujte jejich informační linku.

Povinné pojištění pro podnikatele

Při zakládání živnosti je nezbytné se zorientovat i v oblasti povinného pojištění. Jako OSVČ budete zodpovědní za odvody na sociální a zdravotní pojištění. Výše plateb se odvíjí od vašeho zisku, respektive od vyměřovacího základu. Nezapomeňte, že platby na pojištění jsou vaší povinností, a to i v případě, že momentálně nemáte žádné příjmy z podnikání. Pro výpočet záloh na zdravotní a sociální pojištění můžete využít online kalkulačky, které jsou dostupné na webových stránkách České správy sociálního zabezpečení a Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nepodceňujte administrativní povinnosti spojené s podnikáním a včas se informujte o všech detailech.

Založení bankovního účtu

Nedílnou součástí startu vašeho podnikání je i založení firemního bankovního účtu. Pro jeho zřízení budete potřebovat výpis z živnostenského rejstříku a doklad totožnosti. Některé banky mohou vyžadovat i další dokumenty, například podnikatelský plán. Výběr banky je individuální a závisí na vašich potřebách. Zvažte výši poplatků, dostupnost internetového bankovnictví a další služby, které banka nabízí. Založení účtu je zpravidla otázkou několika dní. Po jeho aktivaci můžete začít přijímat platby od svých zákazníků a spravovat své firemní finance. Nezapomeňte si také zřídit datovou schránku, která je pro komunikaci s úřady povinná.

Evidence tržeb (pokud se vás týká)

Pokud plánujete podnikat a vaše příjmy z podnikání budou spadat pod zákon o evidenci tržeb, budete muset evidovat tržby. To znamená, že budete muset zaznamenávat každou přijatou tržbu a odesílat o ní údaje Finanční správě online. Pro evidenci tržeb budete potřebovat elektronickou pokladní evidenci nebo webovou aplikaci EET. Povinnost evidovat tržby se týká většiny podnikatelů, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem. Výjimky z evidence tržeb jsou stanoveny zákonem. Pokud si nejste jisti, zda se vás evidence tržeb týká, obraťte se na Finanční správu nebo daňového poradce. Nedodržení povinnosti evidovat tržby může mít za následek vysoké pokuty.

Vlastnost Online Osobně
Cena Zdarma / Poplatek za elektronický podpis (cca 150 Kč) 1 000 Kč
Rychlost Několik minut až hodin (závisí na způsobu podpisu) Několik dní až týdnů
Pohodlí Velmi pohodlné, z domova Méně pohodlné, nutnost návštěvy úřadu

Další povinnosti podnikatele

Založením živnosti vaše cesta za podnikáním nekončí, naopak, teprve začíná. Jako OSVČ na vás čeká splnění dalších povinností. Nepodceňujte vedení účetnictví. Zda si ho budete vést sami, nebo si najmete účetní, záleží na vás a vašich preferencích. Vedení účetnictví zahrnuje sledování příjmů a výdajů, vystavování faktur, a v některých případech i podávání daňového přiznání. Nezapomeňte, že jako OSVČ jste sami zodpovědní za odvádění daní a pojištění. Informujte se o výši záloh a způsobu jejich placení, ať se vyhnete zbytečným sankcím. Kromě daně z příjmu a zdravotního a sociálního pojištění si ověřte, zda se na vaši činnost nevztahují i ​​další odvody, například silniční daň.

Publikováno: 08. 11. 2024

Kategorie: podnikání