Zaměstnavatel nemůže dát práci? Co dělat při překážce v práci na jeho straně

Překážka V Práci Na Straně Zaměstnavatele

Co znamená překážka v práci?

Překážka v práci na straně zaměstnavatele je situace, kdy zaměstnanec nemůže vykonávat svou práci z důvodu, který nezpůsobil a ani za něj neodpovídá. Jde o situace, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat práci podle pracovní smlouvy, a to i přesto, že zaměstnanec je připraven ji vykonávat. Může se jednat o různé situace, například výpadek energií, živelná pohroma, havárie, nedostatek materiálu nebo zákazníka, ale i nařízení karantény. V těchto případech náleží zaměstnanci náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci náhradu mzdy za celou dobu, po kterou trvá překážka v práci.

Typické příklady překážek

Zaměstnavatel bohužel někdy nemůže dost dobře splnit svoji část pracovní smlouvy a zajistit pro zaměstnance práci. Důvody můžou být různé, od nepředvídatelných událostí, jako je třeba požár na pracovišti, až po ekonomické potíže firmy. Mezi typické překážky v práci na straně zaměstnavatele patří například výpadek dodávek důležitých surovin nebo energií. Představte si třeba firmu, která se zabývá výrobou nábytku. Pokud by jí dodavatel nedodával dřevo, logicky by nemohla vyrábět a zaměstnanci by neměli co dělat. Podobně by to bylo v případě výpadku elektřiny. Další překážkou může být i náhlý pokles poptávky po produktech nebo službách firmy. Pokud by třeba zmíněná firma vyrábějící nábytek zaznamenala prudký pokles objednávek, neměla by pro své zaměstnance v takovém množství práci.

Nárok na náhradu mzdy

V případě, že vám zaměstnavatel nemůže přidělovat práci z důvodu překážky na jeho straně, máte i nadále nárok na náhradu mzdy. Překážka v práci na straně zaměstnavatele nastává tehdy, pokud vám nemůže být přidělována práce z důvodů, které nesouvisí s vaší osobou a zároveň je nemůže ovlivnit. Může se jednat například o výpadek dodávek energií, živelnou pohromu nebo nařízení karantény. Důležité je, že se nejedná o vaše pochybení a jste připraveni práci vykonávat. V takovém případě vám náleží náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. Výše náhrady mzdy se liší podle toho, zda se jedná o překážku v práci z důvodu obecného zájmu, nebo z jiných důvodů na straně zaměstnavatele. V případě překážky v práci z důvodu obecného zájmu vám náleží náhrada mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku. V ostatních případech vám náleží náhrada mzdy ve výši alespoň 60 % průměrného výdělku.

Výše náhrady mzdy

V případě, že se jako zaměstnanec setkáte s překážkou v práci na straně zaměstnavatele, máte ze zákona nárok na náhradu mzdy. Tato náhrada vám přísluší v situacích, kdy vám zaměstnavatel nemůže přidělovat práci, ačkoliv jste připraveni pracovat a nejste v pracovní neschopnosti. Výše náhrady mzdy se liší v závislosti na důvodu, proč vám zaměstnavatel nemůže přidělit práci.

Pokud je překážka v práci na straně zaměstnavatele z důvodu překážek na jeho straně, například z důvodu poruchy na strojním zařízení, výpadku dodávky materiálu nebo energie, máte nárok na náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. V případě, že je překážka v práci z důvodu jiných důvodů na straně zaměstnavatele, například z důvodu organizačních změn, máte nárok na náhradu mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku. Je důležité si uvědomit, že náhrada mzdy vám nenáleží, pokud je překážka v práci způsobena důvody na vaší straně, například z důvodu vaší nemoci. V takovém případě máte nárok na náhradu mzdy z nemocenského pojištění.

Délka trvání překážky

Délka trvání překážky v práci na straně zaměstnavatele, kdy nemůže přidělovat práci, není zákonem přesně stanovena. Záleží na konkrétní situaci a její příčině. Překážka může být dočasná, například při výpadku dodávky elektřiny, nebo dlouhodobější, jako v případě ekonomické recese. Důležité je, aby zaměstnavatel situaci aktivně řešil a informoval zaměstnance o předpokládané délce trvání překážky a jejím dopadu na jejich pracovní poměr. Zaměstnanec má v této době nárok na náhradu mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku, a to alespoň ve výši stanovené zákoníkem práce. Pokud překážka trvá déle a zaměstnavatel nemůže dále přidělovat práci, může přistoupit k jiným řešením, jako je například dohoda o zkráceném úvazku, neplacené volno nebo v krajním případě i výpověď z důvodu nadbytečnosti. Vždy je však nutné postupovat v souladu se zákoníkem práce a dbát na práva zaměstnanců.

Někdy je ticho v kanceláři hlasitější než křik. Znamená to, že firma nemá zakázky a zaměstnanci nemají co dělat. To je noční můra každého vedoucího.

Zdeněk Knotek

Povinnosti zaměstnance

V případě, že se vyskytne překážka v práci na straně zaměstnavatele a ten vám nemůže přidělovat práci, vaše povinnosti jako zaměstnance se nemění. Stále jste povinni se dostavovat do práce v obvyklém čase a být připraveni k výkonu práce. Pokud vám zaměstnavatel neurčí jinak, měli byste se zdržovat na svém pracovišti. Během této doby vám náleží náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku. Tato situace se liší od dovolené nebo překážek na straně zaměstnance, kdy se nejedná o váš pracovní čas a nevzniká vám nárok na mzdu. Pamatujte, že i když nemůžete vykonávat svou práci, vaší povinností je být k dispozici pro případ, že by se situace změnila a zaměstnavatel vám mohl práci znovu přidělit.

Povinnosti zaměstnavatele

V případě překážky v práci na straně zaměstnavatele, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat práci z důvodu, za které nenese odpovědnost zaměstnanec, má zaměstnavatel vůči zaměstnanci specifické povinnosti. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci náhradu mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku. Tato povinnost se vztahuje na celou dobu, po kterou zaměstnanec nemohl vykonávat práci z důvodu překážky na straně zaměstnavatele. Důležité je rozlišovat mezi překážkou v práci a jinými situacemi, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat práci. Pokud se jedná o běžný výpadek práce, například z důvodu nedostatku zakázek, nejedná se o překážku v práci. V takovém případě zaměstnavatel nemá povinnost poskytovat náhradu mzdy v plné výši, ale pouze náhradu mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku. Zaměstnavatel by měl mít jasně stanovené interní předpisy, které definují překážky v práci na straně zaměstnavatele a postup pro jejich evidenci a řešení.

Možnosti dohody se zaměstnavatelem

V případě, že se ocitnete v situaci, kdy vám zaměstnavatel nemůže přidělovat práci z důvodu překážky na jeho straně, máte několik možností, jak se se zaměstnavatelem dohodnout. Důležité je, abyste si ujasnili, zda se jedná o překážku dočasnou, nebo trvalou. V případě dočasné překážky, jako je například výpadek dodávek energií, se můžete se zaměstnavatelem dohodnout na čerpání dovolené, náhradní dovolené, případně neplaceného volna. Pokud zaměstnavatel nemůže přidělovat práci z důvodu nedostatku zakázek, může vám nabídnout práci na jiném úseku, případně vás může vyslat na školení. V případě, že se jedná o překážku trvalého charakteru a zaměstnavatel vám nemůže přidělovat práci dlouhodobě, může s vámi uzavřít dohodu o ukončení pracovního poměru. Vždy je důležité si veškeré dohody se zaměstnavatelem písemně potvrdit, abyste se vyhnuli případným nedorozuměním.

Překážka v práci na straně zaměstnavatele Délka trvání Náhrada mzdy
Nedostatek zakázek 1 týden 60% průměrného výdělku
Počasí znemožňující práci 3 dny 100% průměrného výdělku (první 2 dny)

Řešení sporů

V případě překážky v práci na straně zaměstnavatele, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat práci, ať už z důvodu nedostatku zakázek, výpadku energií nebo jiných nepředvídatelných událostí, je důležité znát možnosti řešení sporů. Zaměstnanec má v takové situaci právo na náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Výše náhrady mzdy se liší podle toho, zda se jedná o překážku v práci z důvodu na straně zaměstnavatele, nebo o jiný důvod, pro který nemůže zaměstnavatel přidělovat práci. V případě sporu o náhradu mzdy nebo o to, zda se jedná o překážku v práci na straně zaměstnavatele, se může zaměstnanec obrátit na inspektorát práce. Inspektorát práce provede šetření a vydá rozhodnutí, které je pro zaměstnavatele závazné. Zaměstnanec se také může obrátit na soud a domáhat se svého práva soudní cestou. Je důležité si uvědomit, že včasné a efektivní řešení sporů je v zájmu jak zaměstnance, tak i zaměstnavatele.

Užitečné kontakty a informace

V případě, že se jako zaměstnanec setkáte s překážkou v práci na straně zaměstnavatele, je důležité znát svá práva a možnosti. Zaměstnavatel je povinen vám poskytovat práci sjednanou v pracovní smlouvě. Pokud tak nemůže činit, jedná se o překážku v práci na jeho straně. V takové situaci máte nárok na náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Důležité je ihned informovat vašeho zaměstnavatele o tom, že nemůžete vykonávat práci z důvodu na jeho straně. Pro ochranu vašich práv je vhodné mít písemný důkaz o této informaci, například e-mail nebo doporučenou poštu. V případě nejasností nebo sporů se neváhejte obrátit na odborovou organizaci nebo na Inspektorát práce.

Publikováno: 22. 11. 2024

Kategorie: právo